Umiejętność mówienia stanowi jedno z najważniejszych ogniw prawidłowego funkcjonowania w życiu każdego człowieka. Dzięki opanowaniu procesu mówienia człowieka ma możliwość w pełni funkcjonować we współczesnym świecie. Realizuje on bowiem czynności poznawcze – za pomocą języka poznaje otaczającą go rzeczywistość; językowe czynności komunikacyjne – człowiek ma możliwość przekazania odbiorcom wiedzy o sobie i świecie; czynności socjalizacyjne i grupotwórcze – człowiek podlega procesowi socjalizacji, poznaje grupę, w której istnieje, oraz zasady jej funkcjonowania; zdobywa także wiedzę na temat innych grup społecznych.
Osoby, u których stwierdzono zaburzenia mowy, mają utrudnione funkcjonowanie w codziennym życiu. Szczególnie mocno cierpią w takim przypadku dzieci, dla których prawidłowy rozwój mowy jest rzeczą priorytetową – dziecko wchodzi dopiero w interakcje społeczne, przyswaja wiedzę ogólną, uczy się posługiwać językiem. Dlatego też niezwykle ważne jest podjęcie właściwych kroków tak, aby prawidłowa diagnoza i terapia dały odpowiednie efekty. W przeciwnym wypadku dziecko może mieć problem z podejmowaniem kontaktów społecznych, odgrywaniem ról w grupie rówieśniczej, przyswajaniem wiedzy czy wyrażaniem własnych odczuć, dzieleniem się zdobytymi informacjami.
Zajęcia logopedyczne mają być zatem nie dodatkiem do wykonywanych zadań domowych czy rozrywką w wolnym czasie, lecz codzienną, systematyczną pracą rodzica z dzieckiem. W przeciwnym wypadku zajęcia logopedyczne nie przyniosą oczekiwanych efektów.
W trosce o Państwa dzieci pragniemy podzielić się z Państwem wiedzą na temat przyczyn oraz rodzajów wad wymowy, a także przykładami ćwiczeń, które mogą Państwo wykonywać z dziećmi w domu. Zachęcamy do zapoznania się z udostępnionymi materiałami.