
Wycieczka klasy 8 śladami Szarych Szeregów
- Szczegóły
W dniu 26 października, nasza wychowawczyni Agnieszka Popkowicz oraz pani Jolanta Pawłowska zabrały nas na wycieczkę śladami Szarych Szeregów. Na początku, około godziny 10:00 zwiedzaliśmy Warszawę zza okien autokaru, przewodnik pokazywał i opisywał miejsca, które były szczególnie ważne podczas II wojny światowej oraz Powstania Warszawskiego. Zatrzymaliśmy się pod Arsenałem, a przewodnik opowiadał bardzo ciekawie i ze szczegółami przebieg akcji uwolnienia Jana Rudego Bytnara z rak gestapo. Następnie, nasza klasa zwiedziła Muzeum Więzienia Pawiak. Weszliśmy w podziemia, gdzie w jeden z celi wysłuchaliśmy listów do najbliższych pisanych przez więźniów, którzy byli tam torturowani. Opisywali oni swoje męki, nie zdołaliśmy zwiedzić więzienia w całości, natomiast zobaczyliśmy jego makietę. Dalszą częścią wycieczki było zwiedzanie bardzo starego cmentarza na Powązkach Wojskowych. Tam pomodliliśmy się nad mogiłą wielu żołnierzy, a także widzieliśmy grób Tadeusza Zawadzkiego, Jana Bytnara i Macieja Dawidowskiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i wielu innych osób, które żyły obok nas jak Irena Szewińska - lekkoatletka czy Emilian Kamiński - aktor.
Ogólnopolski Projekt „Mistrzyni Szymborska”
- Szczegóły
Rok 2023 ogłoszony jest Rokiem Wisławy Szymborskiej. Wiersze Laureatki Literackiej Nagrody Nobla stanowią inspirację w wielu dziedzinach: literaturze, kulturze, filozofii i sztuce, a poruszane w nich tematy są uniwersalne. Teksty Wisławy Szymborskiej zostały przetłumaczone na ponad czterdzieści języków.
By uczcić pamięć poetki, podjęliśmy szereg działań propagujących wartości przekazywane w jej twórczości literackiej i rozpowszechniających informacje o osiągnięciach artystki.
W ramach lekcji języka polskiego omawialiśmy teksty Wisławy Szymborskiej, tworzyliśmy prezentacje multimedialne na temat życia i twórczości noblistki. Przystąpiliśmy również do realizacji Ogólnopolskiego Projektu „Mistrzyni Szymborska”, w ramach którego przygotowaliśmy kącik poetycki w sali 17. Upowszechnialiśmy informacje na temat współczesnych inspiracji twórczością Wisławy Szymborskiej. Uczniowie wybierali ulubione teksty poetki i tworzyli własne karty zatytułowane „Ku pamięci”.

Kulinarne inspiracje lekturą „Chłopcy z Placu Broni”
- Szczegóły
Podczas lekcji języka polskiego w klasie 5 odbyły się zajęcia z cyklu „Smaki ukryte w lekturach szkolnych”. W ramach realizacji projektu edukacyjnego sprawdzaliśmy, jak mogą smakować przywołane w lekturze przekąski. Próbowaliśmy sezamków, przygotowanych przez jednego z uczniów, wspominaliśmy o białej chałwie ale F. Molnar napisał również, że jedną z ulubionych przekąsek bohaterów jest przepyszna mieszanka zwana „uczniowskim obrokiem”. „Były tam orzeszki laskowe, rodzynki, koryntki, migdały, kawałeczki cukru, okruchy chleba świętojańskiego[…]. Na „uczniowski obrok” składał się więc pełny zestaw wyrobów cukierniczych[…]”.
Sześciolatki w bibliotece szkolnej
- Szczegóły
Do nauczania i uczenia się konieczne są trzy środki pomocnicze:
po pierwsze książki, po drugie książki, po trzecie książki.
Stanisław Konarski
23 października 2023 roku w naszej szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na czytelnika – uczniowie klasy O zostali przyjęci w poczet czytelników Biblioteki Szkolnej.
Dzieci zapoznały się z księgozbiorem bibliotecznym, a także dowiedziały się wielu ciekawych informacji – poznały Regulamin Biblioteki Szkolnej, przyswoiły zasady właściwego czytania oraz obchodzenia się z książką. Nie zabrakło także czasu na wspólną zabawę – dzieci rozpoznawały swoich ulubionych bohaterów baśni oraz rozwiązywały zagadki.
Nadeszła oczekiwana chwila – mali uczniowie zostali przyjęci do grona czytelników Biblioteki Szkolnej. Po uroczystym pasowaniu uczniowie obiecali dbać o wypożyczane książki. Mamy nadzieję, że od tej pory mali czytelnicy będą stałymi bywalcami w Bibliotece Szkolnej.
„Teatralne ABC”
- Szczegóły
Uczniowie klasy 4a i 5 wraz z p. Anetą Bąk i p. Agnieszką Zalewską wybrali się na przedstawienie przygotowane przez Narodowy Teatr Edukacji im. A. Mickiewicza.
Wszyscy z zaciekawieniem zgłębiali historię młodego chłopca, który nie potrafi zachować się w teatrze w odpowiedni sposób. Dzięki magii miejsca, przenosi się do świata teatru. Staje się aktorem, twórcą przedstawienia, poznaje zasady funkcjonujące w teatrze.
Twórcy inscenizacji ukazali różne sposoby przenoszenia sztuki na scenę: od teatru lalek, przez teatr cieni, pantomimę i musical.
Spektakl w sposób wymowny poruszył zagadnienia historii teatru , form teatralnych i wyrazu artystycznego. W dialogach postaci pojawiły się terminy: reżyser, obsada, inscenizacja, dubler, epizod, dykcja, mimika, gest, barwa głosu i interpretacja.
Strona 3 z 152